Windsurfbolt    
vissza  


Merre tart a szörfvilág?

Május elején Spanyolországban jártunk Tarifán, a Quatro/Goya/MFC cégek meetingjén, ahol két napon keresztül a szakma nagyágyúi mutatták be, hogy merre tart a windsurf, milyen újítások, változások lesznek 2018-ban.

Először is a nevek. Francisco Goya, a Goya márka alapítója top rider, aki azóta van az élvonalban, amióta létezik ez a sport, és az elmúlt 25 évben Maui-n töltötte élete nagy részét. Keith Teboul, a Quatro márka egyik alapítója, a nagybetűs DESZKASHAPER, százszámra készít custom deszkákat profiknak és bárkinek saját igénye szerint. Ő maga is meglehetősen jól szörfözik és hullámlovagol, a legtöbb ridert és stílusukat ismeri, többek között a quad deszkák ötletgazdája. Ő is Haiku-n él, Hookipától pár kilométerre, ami egyenlő azzal, hogy minden nap szörfözhet. Jason Diffin, a Goya vitorlatervezője, aki éveket dolgozott a SimmerStyle-nál korábban. A „Strech Control” megálmodója, aki szintén Hawaii lakos és Levi Siver-rel valamint Marcillio Browne-nal együtt fejlesztik a Goya vitorlákat mindenki nagy örömére. Végül, de nem utolsó sorban Pio Marasco, aki véletlenül szintén Maui-ra költözött mintegy 30 éve, hogy a legjobb szkegeket készítse nekünk.
Az egész társaság mérhetetlenül laza, az organikus növekedés híve, azaz a csapathoz nem „megveszik” a versenyzőket, hanem azok maguktól jelentkeznek teamridernek. Ez az életük, az a motivációjuk, hogy a legjobb felszereléseket készítsék el.
Ha egy mondatban szeretnénk összefoglalni az irányt, akkor az a cél, hogy a lehető legkönnyebben, egy az eddigieknél nagyobb deszkán szörfözhessünk kisebb vitorlával a legjátékosabb körülmények között. Kibontva ez azt jelenti, hogy a 80-85 literes wave deszkákat 95-105 literes extra rövid, radikálisan forduló 3 szkeges (thruster) deszkák váltják úgy, hogy a vitorla méret párhuzamosan fél négyzetmétert csökkenhet. Sejthető, hogy mennyivel könnyebb lesz egy széllyukban az ácsorgás egy nagyobb deszkával, és mennyire könnyen lehet újra megsiklani egy pillekönnyű és kisebb vitorlával. És ez a váltás nem megy a szórakozás rovására, akár balatoni hullámokon örömködhetünk. A deszkák körvonala alapvetően nem sokat változik, de magasabbak lesznek és árnyalatnyival keskenyebbek a gyorsaság miatt. A vitorlák fejlesztése is a korai megsiklást helyezi előtérbe, a 4 latnis vitorlák tovább hódítanak, a fő csapás a flex-top, azaz a vitorla felső harmada még puhábban nyisson. A Simmer és a Goya eddig is ebbe az irányba tartott, de most a konkurens „hard top”-os árbocokat végleg el lehet felejteni. Új anyagok jönnek: a már ismert Q-Ply, ami 60%-kal vékonyabb és könnyebb, de legalább annyira erős, mint a régi X-Ply. A Bi-Ply, ami egy kétrétegű monofilm, de annál sokkal jobb UV állóságú és puhább érzetű, nem töredezik könnyen. Ismét hangsúlyozták, hogy mennyire fontos az árboc. Senki nem vállal garanciát arra, hogy másik cég árbocával ugyanúgy fog működni a vitorla, hiszen gyártási okok miatt az árbochoz tervezik a vitorlát. Egy „idegen” árbocról csak vizsgálat után vagy használat közben lehet megmondani, hogy megfelel-e a vitorla igényének, ránézésre lehetetlen. Lehet, hogy túlzás, de az MFC szkegek tervezője szerint a szörfdeszka teljesítményének 60-70%-át a szkegek befolyásolják, akárcsak az autóknál a gumiabroncsok. A hagyományos G10-es szkegeket az RTM szkegek váltják, amik az új gyártástechnológia miatt sokkal inkább személyre szabhatók, azaz a keménységét és a profil alakját egymástól függetlenül optimalizálják. Az MFC a hullámlovasoktól implementálja az ötleteket, a tempó gyorsul, mivel a profi riderek egyre nagyobb és gyorsabb hullámokon (Peahi, Nazare) csúsznak, ami sokkal magasabb végsebességet igényel. A gyorsabb szkegek még radikálisabb trükköket eredményeznek. A végére hagytuk a csattanót, ami a windsurf világot is lázban tartja pár éve. A hydrofoil szkegek már „a spájzban vannak”, azaz közeli már az időpont, amikor 90cm magasan a víz felett, hangtalanul csúszhatunk, a fizikát meghazudtoló gyenge szelekben. A legtöbb 110-120 literes szlalom deszka „foil ready” deep tuttle box rögzítéssel érkezik.