Windsurfbolt    
vissza  


Windsurf team

írta: Hollósi Péter (Vento szörfbolt, www.vento.hu)

Minden tavasszal felbolydul a szörfös társadalom. Ebben az időszakban jelentik be a versenyzők, hogy melyik márkához igazolnak a következő versenyévre és az első futamokig - áprilisig - mindenki meg kell, találja a helyét. A windsurf egy szűk sportág, kevés a támogató és márkától független csapat nincs is. A sokszor több szörfdeszkát és vitorlát gyártó cégek maguk alakítanak ki csapatokat, teameket. Ez cél is, minden szörf brand szereti lefedni a teljes palettát, elég csak a kiváló vitorlákat gyártó SimmerStyle-ra gondolni, akik már évekkel ezelőtt beszálltak a kiegészítőkbe, árbocok, bumokba, de már saját márkás neoprén ruháik és szörfdeszkájuk is van. Látszólag a GA Sails csak vitorlákat gyárt, de testvérmárkája a Tabou ugyanaz a cégcsoport. Hasonló cipőben járnak a Fanatic-North, Starboard-Severne, JP-NeilPryde márkákpárok. Kevés olyan speciális nevet találunk, mint például a Quatro, akik csak és kizárólag profi deszkákat gyártanak – igaz tőlük sem áll távol a Goya vitorlamárka. Miért fontos ez? Egy versenyen lehetetlen a deszkát a vitorlától függetlenül fotózni és a cégeknek is egyszerűbb lehet egy közös szerződésben magukhoz kötni a versenyzőt. Nekik a csapaton kívül nyilván még több szponzoruk is lehet, akár a VW, a Nutella, a Red Bull és szinte bármilyen cég reklámozhat velük, hiszen amit képviselnek az nagyon trendi és látványos. A teamtagok beépülnek a gyártók gépezetébe, azaz nem csak versenyeznek a különböző szakágakban, mint a wave, szlalom, freestyle, és a többi, hanem versenyeken kívül a prototípus felszereléseket is tesztelik, és a nagyközönség számára elérhető fejlesztésekben is részt vesznek. Ezen a ponton válik fontossá, hogy hogyan épül fel egy csapat. Valódi multikulti cégek ezek, a világ minden részét behálózzák, hiszen a felszerelést nem csak Európában, hanem bárhol a világon el kell adni. Így jöhet össze, hogy például a német GUN Sails tervező és tesztrészlege a spanyol Tarifán, míg a gyártórész Sri Lankán, vagy a francia AHD deszkagyára Tunéziában tevékenykedik. A team tagok még jobban szélesítik a palettát, szerintem sokan már azt sem tudják, hogy hol élnek, annyi a karibi térségből érkezett vagy Maui-ra vagy Spanyolországba, a Kanári szigetekre költözött és folyton utazó, a szezonokat különböző egzotikus szeles helyeken töltő szörfsztár. Hozzá kell tegyük azt, hogy szinte a legtöbb komoly szörfös valódi szörfparadicsomból származik, de mindig van jobb, csak hogy a Hawaii-ról Zöldfokra költözött Angulo-t említsük. Egy ilyen vegyes csoportot nem könnyű összefogni, motiválni és irányítani. Fontos, hogy mindenkinek meg legyen a feladata, hiszen van, aki top versenyző, ösztönösen zseni, de nem fogalmazza meg pontosan a felszereléssel kapcsolatos tapasztalatait. Mások meg lehet, hogy nincsenek akár az első 50-ben sem, de mégis műszaki érzékükkel, alaposságukkal olyan visszajelzéseket adnak, amit a tervezők átcsiszolva már valóra válthatnak. Továbbá olyan közösségteremtő tagokra is szükség van, akik magát az életérzést adják át – akár versenyeredmények nélkül, de profi stílussal, mint Ben Proffitt a SimmerStyle-nál vagy az élő legenda Brian Talma. És sokszor látjuk, hogy a kereslet és kínálat nem találkozik. Így maradhat szponzor nélkül egy Jonas Ceballos vagy Ricardo Campello, akik profik, de gyakran maradnak szponzor nélkül. Ez egy technikai sport, tudományosan szinte leírhatatlan, inkább a szisztematikus fejlesztésen van a hangsúly. Rengeteg verziót és beállítást kell ahhoz kipróbálni és finomítani, hogy az eredmény tökéletes legyen. Ezekhez elképesztően sok vízen töltött idő kell, a lehető legjobb kondíciókkal és ezzel a kisebb custom cégek nem tudnak versenyezni, maximum találgatnak és másolnak. A tapasztalatokat pedig össze kell fogni, statisztikailag elemezni és így az óriási adathalmazból jön ki az eredmény. Egy zseniális tervező/alkotó a mai világban már kevés, a csapatmunkán van a hangsúly. Ugyanez a matekozás jelenik meg a versenyeken is, kinek, hol kell indulni, hogy a legjobb pozícióba kerüljön, de a költségek ne szálljanak el. Kai Katchadourian-t a SimmerStyle csapatkapitányát kértem fel, hogy néhány szóban vázolja a feladatát, aki még a feltörekvő generáció támogatását is beleveszi a történetbe: „Evaluating talent is never easy but in certain cases when you have a brand identity like Simmer Style some key aspects are already answered. Namely does this person like to windsurf above all else, is actually going sailing the biggest reward? not just Money coverage acknowledgment does the simple act of going windsurfing highlight your priorities. With the amount of different disciplines it’s very important to choose writers who can focus on playing to their strengths and not try to do everything at once we like to blend in riders from different corners of the world who all bring an aspect of the environment they are from to the team -this includes our Maui based riders Of course working well with people is important of all ages including the youth which is especially important these days as we try to infuse new blood into the sport by making it easier to learn not as intimidating to try. I’m very proud of where our team is today on all levels we have some of the best sailors in the world in all disciplines and I feel it’s a very well-rounded team - the future looks bright”