Windsurfbolt    
vissza  


Mi kell a jó vitorlaválasztáshoz?
Írta: Hollósi Péter (www.windsurfbolt.hu, VENTO szörfbolt Érd)

Megkérdeztük a mesterséges intelligenciával felvértezett ChatGPT-t, hogy mi szükséges a helyes szörfvitorla kiválasztásához. Nem voltak rosszak a meglátásai, de szerintem egy szörfös azért többet tud a témáról, azaz ha tanácsra van szükséged, kelj fel a gép elől és irány egy szörfbolt vagy a szörfös cimborák ??. Amikor a megfelelő vitorlaméretet kérdeztem 75kg testsúlyhoz, pont ezt javasolta az MI is: „Ha bizonytalan vagy a megfelelő méretű vitorla kiválasztásában, érdemes szakértő tanácsát kérni a helyi szörfboltban vagy a szörfözéssel foglalkozó szakemberektől.”
Vágjunk bele, mik az igazi paraméterek.
Az első és legfontosabb a vitorla mérete. Nem akarom megint a ChatGPT-t idézni, de ez szerinte is rengeteg dologtól függ. Általában elmondható, hogy egy vitorlával nem lehet meglovagolni az összes szélerősséget. Vedd figyelembe, hogy milyen szélerősség a kedvenced. Egy kezdő általában 2-4bft szélben fog tanulni és gyakorolni, ez 75kg-ot feltételezve kb. 6.0m2 vitorlafelületet jelent. Ilyenkor általában kellemes az idő, maga a szörfözés nem túl nagy kihívás. Aki keresi a határait, az biztosan erősebb szélben – azaz gyorsabban – szeretne haladni, ehhez már kisebb vitorlák szükségesek. Ökölszabályként a vitorla méretek között 1.2-szeres szorzót célszerű alkalmazni, azaz pl. 5.0 * 1.2 = 6.0 (egy 5.0 és egy 6.0 vitorlával a jobb szelek nagy százalékát le lehet fedni). Az igazán erősebb kondíciókhoz egy 4.2m2 még beléphet (4.2 * 1.2 ? 5.0), a gyengébbekhez pedig 6.0 * 1.2 ? 7.2. Az ezalatti (3.7) és efeletti (8.6) méretek is szükségesek lehetnek, de ehhez várjuk meg a következő pontot. A szörfös termete is nagyban befolyásolja az ideális vitorlaméretet. Egy 90 kg-os kolléga sokkal nagyobb vitorlát tud megfogni és sikerrel kezelni, mint egy filigrán hölgy. Cserébe egy pehelysúlyú szörföst a legkisebb ráfújás is könnyen magával ragad. 20kg-onként kb. 1m2 plusszal vagy minusszal számolhatsz. Az alapok elsajátítása után mindenkiben kialakul egy irány, hogy mi a célja. Sokat csúsznál gyenge szélben sík vízen, vagy szerencsésebb, hullámos szeles helyeken feszegetnéd a határaid? Netán extrém manővereket tanulnál, freestyleoznál vagy extrém sebességgel döngetnél sík vízen? Ezek az irányzatok különböző felszereléseket igényelnek. Akár a motorsportban, vannak sport- vagy pályamotorosok, nekik a freerace vagy szlalom vitorlák, a krosszmotorosoknak a wave windsurf vásznak felelnek meg. A triálnak vagy freestylenak a freestyle felel meg. Azok, akik csak egyszerűen szabadidejükben élvezik a száguldást, nekik a freeride való. És ahogy nem megyünk egy GSX-R-rel a krosszpályára, ugyanúgy nem lesz jó választás a 8.6-os szlalomvászon a 2 méteres hullámtörésen. Itt említeném meg a szörfözésnél alkalmazott vitorlafajtákat. A kisebb méreteket nagyobb szélben extrémebb körülmények között használjuk. Ilyenkor tengeren jelentős hullámok is képződnek. Ezek a wave vitorlák sokkal strapabíróbbak, bírják a nagy eséseket, a rosszul sikerült ugrásokat, könnyen fordulnak, igazán bevállalós manőverekre is alkalmasak viszont sík vízen lassabbak és akár nehezebbek. A wave vitorláknál gyorsabbak a crossover vagy bump and jump vitorlák. Igazi mindenesek. Jellemzően onshore partra fújó szélben, tavi hullámokon használhatók igazán, de sima vízen is megfelelően gyorsak és jól bírják a kiképzést. Ha a víz alig hullámzik, kevésbé manőverorientált freeride vitorlát válassz. Az ilyeneknek a kezelése kevesebb rutinnal is stabil, azaz kényelmes gyors egyenes meneteket kínál. Ezek a legalacsonyabb áru vitorlák. Aki ezen a szinten túl szeretne lépni, az egyúttal a legnagyobb sebességet keresi vagy akár a többiekkel verseng esetleg valódi versenyeken indul. Nekik a freerace, a legprofibbaknak a szlalom vitorlákat ajánljuk. Mindkét kategória magas végsebességet ad. A freerace könnyebben kezelhető, a szlalom viszont kompromisszummentes maximális sebességet és gyorsulást nyújt. Hátrányuk, hogy ez már a versenyzői kategória, a kezdők hibáit és az eséseket nem tolerálják, a felhasznált anyagok a súlyra vannak optimalizálva, könnyebben sérülnek, ráadásul az összeszerelésük és beállításuk is több tudást igényel. Külön kategória a freestyle szörfözés, itt csak a remek gyorsulás és fordulékonyság számít, ezek a vitorlák gyengébbek és könnyebbek, mint a wave vitorlák, a végsebeség egyáltalán nem fontos. Ha a német Gunsails palettáját nézzük, akkor a Seal az igazi wave vitorla, a Horizon az onshore szélre való, a Torro a crossover, a Yeah a freestyle. A sík vízen a freeride a Zoom, a freerace a Rapid és az Exceed, a GS-R pedig a versenyzőknek szánt szlalom. Ezek az altípusok a többi márka palettáján is megfigyelhetők.
A szörfözés - bár a szél még ingyen fúj - egy trendi és költséges hobbi. Emiatt érdemes a használt vs új kérdést is megfontolni. Henry Ford óta tudjuk, hogy a legjobb szörfvitorla az új vitorla – bár ezt ő mintha autóval mondta volna… A windsurf egyre inkább technikai sport, azaz a felszerelések és a felhasznált anyagok rohamosan fejlődnek. Már csak emiatt is érdemes az új vitorlák között válogatni. Minden gyártó terméke megfelel az átlagszörfösnek. De csak nem akarod a kedvenc időtöltésed átlagos szinten eltölteni! Ha többet szeretnél, figyeld a profi versenyzőket. Marcilio Browne Goya vitorlával az első helyen zárta a PWA wave világkupát. Nagyot nem tévedhetsz, ha azt használod amit ő. És ez elmondható a szlalom felszerelésekről is. Ráadásul a friss monofilm, amiből a vitorlák készülnek, az első években a legrugalmasabbak, jobban bírják a nagyobb eséseket, nem szakadnak el, mint amikor már jópár szezont eltöltöttek az erős UV sugárzásban.
Ezeken a paramétereken kívül még számít, hogy ki melyik gyártónak hisz, milyenek a kedvenc színei, vagy akár milyen árboca van már. Hosszú évek tapasztalatai döntik el, hogy végül melyik vitorla az, ami tökéletes lesz. A tapasztalatot pedig csak szörfözve lehet megszerezni. Irány a vízpart! Bármelyik vitorla jobb, mint a parton üldögélős morfondírozás.