Windsurfbolt    
vissza  
 



Igazán kemény legény vagy? A szörfözés a mániád? Akkor bizonyára a nyaralásod alatt is szörfözöl. Béreled a felszerelést vagy viszed magaddal a sajátod? A döntés összetett, de minden megoldható!

Azt kell, hogy mondjuk, ha elég messzire utazol – főleg átszállással, és nem túl hosszú időre – akkor jobban jársz, ha a helyszínen bérelsz szörföt. Sok kellemetlenségtől óvod meg magad, és az utazás igazán pihentető lesz.

Ha viszont minden nap máshol szörföznél, bejárnád a környéket, és erre legalább két heted van, akkor a szörfkölcsönzőket el is felejtheted, és vinned kell a sajátod. Ez azzal az előnnyel is jár, hogy nem kell a nyitvatartási időkhöz igazítani a programod, és a vitorlád is ismerősen viselkedik, a beállításokkal is kevesebbet kell bajlódnod.

Tegyük fel, hogy elég nagy autód van, szeretsz sokat vezetni, és az áhított célpont sincs 1600km-nél messzebb (Horvátország, Görögország, Olaszország esetleg Franciaország déli része). Ilyenkor, ha egy teljes napot el is töltesz az autópályán, az összes holmidat viheted, és azért ebbe több fér, mint a repülők 20-30kg súlyhatárába. Szörfösöknek egyébként is ajánlott a kombi kivitel, a furgon vagy esetleg egy kamion. Egyik sem lehet eléggé nagy. Attól függően, hogy hányan utaztok, de célszerű minél kevesebb cuccot a tetőre pakolni – kisebb a légellenállás, és a felpakolt autót egyes országokban vakmerőség őrizetlenül hagyni. Szinte mindig a deszkák kerülnek a csomagtartóra, nagyobb autóknál akár két sorban is. Ha több deszkád van egymásra, és ne egymás mellé tedd őket. Főleg elől szükséges erősen lekötni (a gumipók nem elég), 120km/ó felett komoly erők próbálják leemelni a deszkákat. Azért vedd figyelembe, hogy a tetőcsomagtartókat kb. 80kg teherbírásra tervezik – 4 deszka becsomagolva plusz hat vitorla, árbocok, bumok általában súlyosabbak ennél. Ha igazán vigyázol a deszkádra, akkor mindenképp tedd bele egy autós deszkazsákba, mert így véded a felpattanó kövektől, a rögzítő hevederek csatjától, a napsütéstől és a koszolódástól. A vitorlázat tetőn szállítására egy egyszerűbb quiverbag megfelel – ebbe belefér 3-4 vitorla, a hozzá tartozó árbocokkal és bumokkal. Ezek a zsákok külön rögzíthetők a csomagtartón, azaz nem szükséges magukat a vitorlákat leszorítani. Hosszú úton kb. 100km után ellenőrizd a lekötést, mert a rázkódástól meglazulhat, a rezgéstől/súrlódástól pedig elszakadhat és egy leeső deszka az auótpályán igen balesetveszélyes. Ha többen utaztok, megoldás lehet az utánfutó, de így az utazósebesség jóval kisebb lesz, és az autópályán, a benzinkúton és a kompokon is többet kell fizetned.

Sok esetben egyszerűbbnek tűnik a repülős utazás. Ez szörffel azonban csak a látszat. A sok légitársasággal már-már úgy tűnik válogathatunk, de ez messze nem igaz. Általában max. öt társaság megy az adott célpontra. Ebből a legtöbb társaság annyira sokat kér a túlsúlyért és a jegyért, hogy eleve kiestek, néhány fapados pedig el sem szállítja a túlméretes felszerelést. Ha a pénzügyeken már túl vagyunk, azaz sikerült valahogy megegyeznünk a légitársasággal (ez charter gépeknél tényleg komoly alku lehet), hogy elvigye a felszerelésünk, még nincs megoldva minden.

A kritikus pont a csomagolás és reptéri csomagfeladás. Ha több kisebb csomagunk van az a baj, ha egy nagy, akkor meg az. Ezért legyél ravasz, és legyél felkészülve mindenre, ha szóvá teszik a check in-nél a problémát – át tudod rendezni a csomagod. Ha a csomag túl nehéz dobálni fogják, ha túl könnyű – akkor is. Itt szögeznénk le azt a tévhitet, hogy érdemes a reptéri hordárnak borravalót adni – sokkal több kézen megy keresztül a cuccod, így ha sérül a deszkád, sosem fogod megtudni, hogy ki volt a hibás. Ráadásul a sérülések, csak kicsomagolás után lesznek láthatók. Egy jól becsomagolt deszka (levegős fóliával, polifoammal bélelve, repülős deszkazsákban) kb. 15 kg, ez még elfogadható súly és méret, nem is ezzel lesz a probléma, hanem a többivel. Egy jó riggbag kerekekkel van ellátva, és nem véletlenül! 3-4 vitorla 2-3 árboc és 2 bum egy erős zsákban sokkal nehezebb mint 25-35kg. A vitorlák jellemzően nem sérülnek, de az árbocok hajlamosak a törésre és a bumok elgörbülnek, ha 10-20 bőröndöt rápakolnak. Helyet spórolsz, és a sérülés veszélye is kisebb, ha több vitorlát egybecsavarsz.

És végezetül a sokat utazó profik tippjei, hiszen a PWA világkupa versenyzők azok, akik legtöbbet tudnak a szörfös repülős utazásokról. Náluk az évi 30-50 repülős út sem sok (a pénz sem igazán számít), viszont tapasztalataikat mi is felhasználhatjuk:

Foglaláskor:

Hasonlítsd össze a repülőjegy árát a súly után fizetendő pótdíjjal. Általában az alacsony jegyár nem ugyanannál a légitársaságnál van, ahol a túlsúly díj is kevés. Mindenképp tüntessék fel a jegyeden, hogy extra csomaggal (legtöbbször sportszer) repülsz. Célszerű mindent előre írásban egyeztetni, ne érjen meglepetés a reptéren. Foglald le korán a jegyed, így legalább az olcsó lesz – az extrák sajnos fix árúak!

Csomagolási tanácsok:

Jobb a több kompakt csomag, mint egy óriási bálna! Gyakran jobb egyenként feladni a deszkákat. Optimalizáld a felszerelésed az adott célponthoz, vigyél több árbocot, de csak egy bumot és max. 3 vitorlát! Pakolj két csomagba, de legyél felkészülve, hogy szétbontsd őket több kisebbre. Mindig legyen nálad plusz csomagolóanyag, heveder. Autóbérlésnél mindig kérj csomagtartós autót.

Csekkolás:

Mindig legyél kedves és mosolyogj! Főleg akkor, ha valami nagyon durva pótdíjjal ijesztgetnek. Érkezz hamar, és legyél végig türelmes – bár ehhez kötél idegek kellenek – és néha az utolsó pillanatban könnyebb mindent gyorsan elintézni. Keresd a tapasztalatlan pultos hölgyeket, legyél határozott, magabiztos de készséges és tarts minden papírt kéznél, amit a jegyvásárláskor kaptál.

Ne felejtsd el, hogy az utazás a pihenésed. Ha izgulós típus vagy, válaszd a kevésbé stresszes megoldásokat, bérelj szörföt vagy menj autóval.

Lapzárta utáni infó:

A nyáron utazó sporttársainktól megtudtuk, hogy a válságnak köszönhetően a repülőtársaságok egyre nagyobb sarcokat vetnek ki a szörffel utazókra – nem fogod megúszni túlsúly és extra csomag felár nélkül.

Írta: Hollósi Péter

(Windsurfbolt ÉRD: GUN Sails, SimmerStyle, AHD, Quatro, BIC, Goya, Tekknosport) www.windsurfbolt.hu